Kalibrálás

A szokásos ICC profil alapú „kalibráláson” túl, ami nem nyújt elfogadható eredményt videós, filmes alkalmazásoknál, lehetőséget kínálok sokkal nagyobb pontosságú 3D LUT-ok mérésére, generálására, amely felhasználható professzionális monitorokra feltöltve, külső LUT box-ot használva, vagy az azt kezelő szoftverekben. Egy alap 8x8x8-as 3D LUT-hoz 512 színt kell mérni, de egy 17x17x17-es LUT-hoz 4913-at, s a legnagyobb 21x21x21-es kockához már 9261 szín lesz profilozva.

Az ICC profil alkalmazása nem hat a videós, s fényelő szoftverekre (pl. Premiere, Resolve), így a fehéren, s szürkéken kívül megjelenített színek mind a monitor adottságait fogják tükrözni, az ICC profil semmilyen hatással nincs rájuk. Az alapszínek, R, G, B, különbözni fognak kijelzőtől kijelzőre, s ebből kifolyólag az összes többi szín is nagy eltéréseket fog mutatni. Ennek a megoldása a 3D LUT-ok alkalmazása, ami lehetővé teszi a monitoron akár több ezer mért szín alapján azok korrekcióját, hogy azok az adott szabvány szerint jelenjenek meg pontosan.

Ehhez a videó és filmgyártó körökben legelterjedtebb Lightillusion megoldásait használom:

Lightspace CMS-t a kijelző kezdeti hardveres beállításaihoz, a színprofil elkészítéséhez, s abból a megfelelő színtér eléréséhez szükséges 3D LUT méréséhez, azt a tetszőleges színtérbe (többek között REC709, REC2020, DCI-P3, stb…) alakítássához, majd azok közvetlen feltöléséhez az azt támogató monitorokba, LUT Box-okba. A 3D LUT-ok használhatóak szoftveresen is, az oldal alján egy rövid lista…

Desktop, s laptop kijelzőknél azonban lehetőség van egy hibrid megoldásra. A Spaceman ICC-t használva készíthető a korábbi mérések eredményeként készült 3D LUT alapján egy ICC profil, ami bekerül az operációs rendszerbe, s azon keresztül a grafikus kártya külön színkalibrációs célú gammatáblájába (VCGT, Video Card Gamma Table), így a monitor fehéregyensúlya, s színcsatornák gammája szabványos lesz. S a lényeg az, hogy ehhez képest, vagy ezt kiegészítően készíthető egy 3D LUT, ami az azt kezelő szoftverekben, pl. Resolve, Fusion, Nuke, stb… a képet az adott monitoron helyesen jeleníti meg, természetesen annak korlátai szerint. A Monitor korlátai gyakorlatilag fordított arányban állnak annak árával…

Egyetlen máshol „kalibrációként” adott, vagy javasolt megoldás sem nyújtja azt a pontosságot, megbízhatóságot, s nyugalmat, mit amit a fenti módszer ad, ráadásul azt egy minőségjelentés kíséretében.

Jómagam nem hardver-, s monitorkereskedő vagyok, több évtizedes tapasztalattal rendelkezem a filmgyártás, filmtrükkök, fényélés terén, nekem is létszükségletem a pontos, megbízható monitor.

Lehetőség van továbbá az újabb HDR képes, a Dolby Vision, s a HDR10+ szabványokat használó kijelzők, projektorok kalibrálására is.

Professzionális monitor kalibrálására, s ebből 3D LUT-ok generálására három megoldás létezik, amelyek közül a Lightspace eredményei a legpontosabbak. Az alábbi ábra az ellenőrzőmérések egyre nagyobb hibájának számát, s azok pontos elhelyezkedését mutatja. A Delta-E 1976 1 -es hibahatár értéke alatt azok érzékelhetetlenek, míg 2-es felett azok már határozottan láthatóak, tehát nem elfogadhatóak.

 További részletek a fejlesztő oldalán….

A professzionális 3D LUT-okat belsőleg kezelő monitorok gyártói a teljesség igénye nélkül:
Konvision, Osee, TVLogic, Flanders Scientific, Eizo, Dolby, Bon, SmallHD, Convergent Design, NEC, Kroma, stb…

Külső LUT Box-ok, amelyek a jelforrás és a kijelző közé köthetőek:
Aja, eeColor, FSI BoxIO, Murideo Prisma, WOWOW IS-mini, Lumagen, Pluto, stb…

Szoftverek, amelyek támogatják a 3D LUT-okat a kijelzőkhöz:
Assimilate Scratch, BMD DaVinci Resolve, BMD Fusion, Nuke, SGO Mistika, stb…

Mindezeken túl letetőség van 3D LUT-ok generálására gyakorlatilag az összes létező formátumba, több 3D LUT kombinálására, kivonására, tetszőleges másik színtérebe konvertálására.

Alábbi linkeken érdekfeszítő írásaim a témában:

Tovább: A Fényszer #1

Tovább: A Fényszer #2

Kapcsolat: