Nemrég bukkantam a fortepan.hu több mint 50.000 régi, nagyrészt magyarországi fotókat tartalmazó arhívumára. Lenyűgöző képek lenyűgöző korokból. Kíváncsi lettem ugyanakkor, hogy milyen is lehetett akkor az ember, változott-e bármi azóta. Nem szerettem volna, hogy akár a kor divatja is torzítaná az emberképet, így esett a választásom az alábbi strandon készült fotóra 1930-ból. Igen, cirka 100 évvel ezelőtt is jártak az emberek vízpartra napozni!
Önmagában is megdöbbentő számomra a kép, amin egy 85 évvel ezelőtti ikerpár mosolyog a kamerába. Kíváncsiságom még tovább sodort, s a még fennmaradó egyetlen zavaró tényezőt is ki akartam iktatni, miszerint a kép fekete-fehér. Szerettem volna látni, érezni még jobban az akkori világot, amihez hiányoztak a színek. Eltöltöttem tehát egy kis időt a képpel, s mindamellet, hogy az elején fogalmam sem volt arról, hogy minek milyen színe lehetett lassan kezdett összeállni a kép, s a következő tárult elém:
FOTO:FORTEPAN
Expozíció
Jelen írásomban az elektromos kamerák kínálta egyre tágabb fantasztikus beállítási lehetőségeinek gyakori félreértelmezésére szeretnék rávilágítani. Elsősorban gondolok itt a fényérzékenység, azaz ISO érték és a fehéregyensúly helyes beállításaira. Most az...
Eső után köpönyeg! 2
További példákat mutatok arra, hogy milyen extrém beavatkozásokra lehet szükség ahhoz, hogy a kép mind időben, térben, mind színeiben a helyére kerüljön. Ez a cikk folytatása a korábbi Eső után...
Tiszta Amerika!
Korábban szó esett már arról, hogy a digitális fényelés (és nem színkorrekció) elsődleges feladata a néző szemének vezetése snittről snittre, kiemelve azt a területet a képen, ahová a tekintetét várjuk.Elkél...
Eső után köpönyeg!
Ez előzőekben lefektettük a digitális fényelés alapjait, s nagyjából a különbözőségét is meghatároztuk a színkorrekciótól. A következő példában tovább húzzuk a húrt, sokkal tovább, ennek a technológiának a jelenlegi határait...
Színkorrekció? Fényelés?
Sok bizonytalanság és felületes bizonyosság lengi körbe a Fényelés fogalmát.
"Én is szoktam fényelni Final Cutban az anyagot!" - hallom gyakran, amikor a téma szóba kerül. S valóban, minden forgatott anyag,...
A Fényszer #2
A korábbi írásomban vázoltam az alapokat, most tovább bonyolítom a dolgokat!
A cél, amit el szeretnénk érni, hogy minden megjelenített kép, s annak minden színe szabványos legyen, minden egyazon szabványnak megfelelő kijelzőn...